понеделник, 5 февруари 2018 г.

Паралел между Страшния съд и алхимията.

Една различна гледна точка за Страшния съд от Michael S. Howard. Той прави паралел с алхимията. Статията я няма преведена на български никъде. Ценна е за мен като гледна точка и информация. Надявам се и за вас. 
-------------------
Това, което различни исторически карти за Страшния съд имат общо помежду си, са един или повече ангели, свирещи на тромпети и хора, възкръсващи от гробовете си.
В алхимията често се срещат изображения на ангели, свирещи на тромпети. С многократни дестилации и сублимации, има голям брой на смъртни случаи и прераждания. Всяко прераждане е повод за свирене с тромпети. То е семето, веднъж засадено, което се появява на повърхността, за да узрее и да умре отново ( Майкъл Майер „Трипус ауреус“ (Tripus aureus) 1618г., де Рола „Златната игра“( Golden Game), стр. 122).

В алхимита резултат от окончателното прераждане е Елексир или Тинктура, равносилен, мисля, на възкръсналия Христос. В „Розариумът“ (Rosarium ) от 1550г., традиционен Христос се изправя от гроба:

а мотото е:(http://www.levity.com/alchemy/rosary5.html)
След моята страст и многобройни мъки отново възкръснах,
пречистен и очистен от всички грехове.
В текста се споменава и за този Елексир:
Габер също така казва, че червеният Еликсир лекува всички хронични болести, за които лекарите са отчаяни, и прави човек да стане млад като орел и да живее петстотин години и дори повече, както някои философи са правили, използвайки значително количество синапено семе три пъти седмично.
Тази фигура отговаря на третото изображение в картата на Страшния съд на Кари-Йел.В следващото изображение виждаме как фигурата се променя в нещо друго. (Pierpont-Morgan Bergamo).

Но мисля, че откривам същата фигура като в марсилските карти на Кари-Йел (Noblet в ляво и след това Chosson и Conver, с гръб към нас.

Точно както и Христос дава безсмъртието, Елексирът дава дългия физически живот и превръща неблагородни метали в злато. Нещо повече, неговата мощност има способност да се умножава безкрайно, както в количество, така и в сила. Това е "размножаването" или "увеличаването", които често се поставят в края на алхимична последователност, например в Милиус „Анатомия Аурис“ (Anatomia Auris) от 1628г. (де Рола „Златната игра“ , стр.202).

Странна особеност на Нобле, Чосон и Конвер (вижте предишното изображение) е полукръгът, нарисуван от лявата страна на гърба на средната фигурата. Флорной (в книгата си „Измамници поклонници“) казва, че това предполага женска гърда и дава на лицето определена андрогиния. Ако е така, естествен еквивалент е хермафродитът Император-Императрица от 1550г. в „Розариумът“,, а до него Светата Троица (Heilege Dreifaltigkeit), 1415г. 

Розариумът (в ляво) е само едно дърво, слънчево, като по този начин създава образа на Рубедо /Червения/. В Света Троица, обаче, фигурата в средата е продукт на слънчевото и лунното дърво. По този начин много отговаря на "един поток", които произвежда "два потока", от картата на Звездата и неговите алхимически еквиваленти. След като картата на Слънцето се добави към картата на Луната, може да се получи Еликсир/Спасител, който може да доведе до щастлив край на Страшния съд.
С тази карта без съмнение алхимичните изображения влияят върху картите Таро и обратно. И двете направления произлизат от обща средновековна тема. Въпреки това през 15-18. век, когато алхимията е на мода заедно с картите Таро, смисълът на всяко би се подлагало на обогатяване чрез съответната последователност на другото.
източник - http://tarotandalchemy.blogspot.bg/2012/04/star-moon-sun.html

Няма коментари:

Публикуване на коментар

ПОДРЕДБА "СТРЕЛАТА НА ЖЕЛАНИЯТА"

ПОДРЕДБА "СТРЕЛАТА НА ЖЕЛАНИЯТА" от книгата "Подредби с Таро" на Светлана Таурте. Подредбата е подходяща за въпрос...